نشست تخصصی “گزارش نویسی ترند” در هفته های مد

به روز بر استقبال بانوان جهان به خرید محصولات منطبق بر معیارهای اسلامی و مذهبی افزوده می شود و حجاب (Hijab) بخشی از واقعیت غیر قابل انکار کت والک های مانکن هایی که پوشش اسلامی بر تن دارند و برندهای گوناگون پوشاک را با مولفه های مذهبی در فشن ویک ها معرفی میکنند شده است. دنیای مد و حجاب اسلامی، یکی از ترندهای فعال دنیای فشن است.

موج و روندی که در دنیا برای مد و لباس اسلامی (Islamic fashion) به پا شده، نه دارای سازمان و موسسه و تشکیلات سازماندهی دولتی یا خصوصی خاصی است، و نه تلاش دارد  تا نقطه مقابل فشن غیر اسلامی باشد که از اواخر قرن هجدهم میلادی تا کنون، دنیای مد و لباس را به صورت بلامنازعی قبضه کرده است.

فکر اینکه مانکن های پوشیده با حجاب کامل اسلامی روی کت والک های شرق و غرب عالم حاضر شده و جدید ترین طرح خانه های مد بعضا غربی  را در معرض دید عاشقان مد و لباس قرن بیست و یکم قرار دهد، موضوع عجیبی است. عجیب تر آن است که معروف ترین استیج فشن ویک های دنیا، از تورین ایتالیا تا نیویورک آمریکا، شاهد راهپیمایی مانکن های با حجاب برای نمایش مدهای پوشیده باشد.

حتما بخوانید : چگونه استایلیست شویم ؟

مانکن های پوشیده با حجاب کامل اسلامی

(تصویری که در بالا مشاهده میکنید، یکی از چهل و هشت طرحی است که با تم صورتی و پارچه های ظریف کاری شده، مدلی از لباس اسلامی پوشیده را در  کت والک فشن ویک سپتامبر ۲۰۱۶ میلادی در نیویورک ایالات متحده نشان می دهد. این طرح ها، توسط انیسه حسبیان، طراح مد مسلمان مقیم آمریکا ارائه شد که نخستین کت والک محجبه نیویورک بود)

گفتار امروز سرویس مدگردی لوکس تهران نگاهی دارد به اتفاقاتی که در چند سال اخیر در حوزه مد و استایل اسلامی رخ داده و معرفی فرصت هایی که در این عرصه در اختیار فعالان کسب و کار مد و رشته های مرتبط قرار دارد.

با ما همراه باشید

حجاب و مد اسلامی : واژه هایی آشنا در دنیای مد

مد و لباس اسلامی که دنیا آن را با حجاب میشناسد و حتی برای این کلمه، معادل انگلیسی هم در نظر نگرفته است، مفاهیم نوظهور و آشنایی در دنیای فشن هستند. این فقط بانوان مسلمان نیستند که به دلیل باورهای مذهبی خود، ملزم به استفاده از پوشش مبتنی بر معیارهای اسلامی در مکان های عمومی هستند، بلکه بانوان غیر مسلمان مثل مسیحی ها و حتی کسانی که هیچ نوع مذهبی را باور ندارند نیز علاقمند به پوشش های پوشیده هستند. بانوان مسیحی ها برای ورود به کلیساها، روسری بر سر میکنند و بانوان در برخی از کشورهای دنیا به دلیل سرمای هوا، ترجیح می دهند از  مد اسلامی که پوشش اندام را با طرح های گوناگون به ارمغان می آورد، استفاده کنند.

 فشن بلاگر مهاجر مسلمان برای معرفی محصولات آرایشی و بهداشتی

(برند COVERGIRL برای نخستین بار از NURA AFIA، فشن بلاگر مهاجر مسلمان برای معرفی محصولات آرایشی و بهداشتی خود استفاده کرد تا در کنار KATY PERRY قرار بگیرد. جزییات بیشتر را در این نشانی دنبال کنید)

 آرایش فشن بلاگر مسلمان

(تصویری از آرایش فشن بلاگر مسلمان که به عنوان سفیر تبلیغاتی برند کاور گرل فعالیت می کند. صفحه او را در این لینک مشاهده کنید)

فشن بلاگر مسلمان به عنوان سفیر تبلیغاتی محصولات آرایشی و بهداشتی

(یکی از تصاویری که نورا ( فشن بلاگر مسلمان) در صفحه اینستاگرام  خود به عنوان سفیر تبلیغاتی محصولات آرایشی و بهداشتی منتشر کرد. وی از هشتگ معروف HAUTEHIJAB برای دیده شدن بیشتر و بهتر این عکس استفاده کرد. روی این هشتگ تا کنون ۳۰ هزار عکس از فعالان مد و لباس اسلامی تگ شده است. روی این هشتگ، فعالان مد و لباس اسلامی، تصاویر زیادی بارگذاری کرده اند  که برای کسانی که قصد مشاهده ایده هایی از مد های اسلامی و فعالیت فشن بلاگرها در عرصه Islamic fashion دارند، گزینه خوبی است)

یکی از فشن بلاگرهای مسلمان

(تصویر یکی از فشن بلاگرهای مسلمان که به معرفی مد اسلامی می پردازد و در صفحه ILIKETOKNOW بارگذاری گردید و بیش از ۵ هزار لایک و یک هزار کامنت از سوی کاربران مد گرد اینستاگرام دریافت کرد. این عکس نیز بر روی هشتگ اوت حجاب بارگذاری شد. معرفی لباس های پوشیده جذاب با طرح و رنگ بندی های مختلف با استقبال فشن بلاگرها و صفحات پر بیننده مد و لباس در شبکه های اجتماعی روبرو شده است)

مد و لباس اسلامی امروزه یک عامل بازدارنده برای شیک پوشی و خاص گردی عاشقان مد و لباس نیست. طرح های گران قیمت و شاخصی که برخی از معروف ترین طراحان مد و لباس اسلامی مثل انیسا حسبیان و ماریا پاکستانی در دنیای مد اسلامی عرضه کرده اند، خود مصداق  بارز زیباگرایی و شیک پوشی در دنیای مد و لباس اسلامی است.

اسلام و معیارهای اسلامی هیچ گاه به مخالفت با دنیای مد و لباس و جهان رنگارنگ طرح ها و نقش های روز دنیا در حوزه لباس برنخواسته و تا جایی که کرامت انسانی با دنیای مد و لباس تهدید نشود، عاملی بازدارنده برای گسترش مد و لباس نبوده است. توصیه سنت به آراسته پوشی و معطر بودن و زیبا به نظر آمدن و توجه به لباس رنگ سفید و زرد در پوشش  بزرگان دنیای اسلام در قرون گوناگون، خود نشان دهنده این مهم است که مختصات معیارهای اسلامی برای دنیای مد، نه تنها تهدید زا نیست بلکه فرصت آفرین و مشوق است.

(عکس از تصاویری که فشن بلاگر مسلمان، امینه سنت در صفحه ۱۵ هزار فالوری خود اخیرا به اشتراک گذاشت و هزاران لایک دریافت کرد. او  با معرفی لباس های پوشیده ظریف کاری شده در رنگ بندی  های متنوع، توانسته بخشی از کاربران مدگرای اینستاگرام را با دنیای استایل و پوشش مد اسلامی آشنا کند)

 صفحه اینستاگرام فشن بلاگر مسلمان

(تصویر صفحه اینستاگرام فشن بلاگر مسلمان، امینه سنت که بیش از ۷۰۰ عکس  از مد های اسلامی جذاب را برای بانوان جوان به اشتراک گذاشته است. صفحه وی  را در این آدرس دنبال کنید)

حجاب، با وجود همه جریان های خشونت آمیزی که توسط گروه های تکفیری و غیر اسلامی و ترویستی در ۲-۳ دهه اخیر  بر پا شده است و تلاش کرده تا تصویری منفی از حجاب  و پوشش مسلمانان و طرز فکر و دید و رفتار آنها در دنیای دیحیتالی پیشرفته قرن بیست و یکم ارائه کند، باز جایگاه والای خود را در دنیای مد و سبک زندگی اسلامی حفظ کرده و دنیای شبکه های اجتماعی و جادوی هشتگ های مد و حتی ظرفیت های فشن ویک ها و فشن بلاگرها، در توانمند سازی آن بی تاثیر نبوده است.

کت والک مانکن های با حجاب در هفته مد استانبول ترکیه

(تصویر  کت والک مانکن های با حجاب در هفته مد استانبول ترکیه)

 مانکن های با حجاب اسلامی

(کت والک مانکن های با حجاب در هفته مد مالزی ۲۰۱۵)

اقتصاد مد اسلامی، امروزه یک واقعیتی  در دنیای فشن است که مزون دارها و طراحان خانه های مد در شرق و غرب عالم را به کسب و کارهای  مد اسلامی و بازار رو به رشد پوشش های اسلامی و مبتنی بر معیارهای مذهبی، معطوف کرده است. صدها میلیون بانوی مسلمان که در سراسر جهان زندگی میکنند و طبق سنت، امکان پوشیدن هر نوع لباس  را در مکان های عمومی ندارند، بازار فوق العاده ای برای برندهای مطرح دنیای مد هستند که میخواهند شمار مخاطبان و جامعه مشتریان خود را گسترش  داده و به مرزهای مد اسلامی برای جلب نظر این دسته از مشتریان، وارد شوند.

فستیوال مد اسلامی در جاکارتا

(فستیوال مد اسلامی در جاکارتا، پایتخت اندونزی که همه ساله طراحان خانه های مد شرق را به بزرگ ترین کشور مسلمان جهان می کشاند تا طرح های شاد و متنوع خود را در اختیار بانوان علاقمند به پوشش اسلامی قرار دهند)

اکنون بسیاری از مزون ها و خانه های مد  غربی از پاریس  و میلان گرفته تا نیویورک که طراحی و عرضه و فروش مد و لباس اسلامی در دستور کار دارند، تنها مشتری مسلمان ندارند. استقبال جهانی از مد اسلامی نشان می دهد که بانوان غربی به دلایل گوناگون، مشتری این نوع مد کمتر دیده شده در عصر دهکده جهانی بوده و تنوع رنگ و نقش و طرح های جذاب و خلاقانه برخی از پوشش های اسلامی، در ترغیب آنان به سرمایه گذاری در این حوزه موثر بوده است.

دختر رمضا قدیرف، رییس جمهور چچن نیز چندی  پیش، طراح و موسس یک فشن ویک اسلامی شد که بازتابهای زیادی به همراه داشت

طوفان مد و لباس اسلامی در دنیای دیجیتال

فهم روند رو به رشد مد و لباس اسلامی در دنیای امروز، کار سختی نیست. بیش از ۷.۵ میلیون صفحه درباره Islamic fashion در اینترنت ایندکس شده است که هر ماه بر شمار آن افزوده می شود. شمار ویدیوهایی که در شبکه های اجتماعی ویدیو محور درباره تحلیل ها و نظرات و مشاوره ها و فشن ویک های اسلامی بارگذاری شده است، روند صعودی به خود گرفته و هر روز، شاهد به اشتراک گذاشتن هزاران تصویر از دنیای مد و لباس اسلامی توسط کاربران شبکه های اجتماعی هستیم. بر روی هشتگ هایی که مرتبط با مدو لباس اسلامی است، هر هفته هزاران عکس بارگذاری می شود که فقط مرتبط به کاربران مسلمان فیس بوک و اینستاگرام نیست.

این تنها کاربران و مشتریان و دنیای آی تی نیست که تمایلات زیادی به دنیای مد و لباس اسلامی از خود بروز داده است. بسیاری از برندهای مطرح دنیای مد و لباس از NIKE, MANGO و داناگرن و Debenhams و H&M سوئدی ها تا دولچه و گابانا (D&G) ، به مرزهای حجاب اسلامی در مختصات طراحی فشن وارد شده و مانکن ها و مدل ها و طرح ها و استایل هایی با توجه به معیارهای سنتی و اسلامی را در دستور کار رفتار سازمانی خود قرار داده اند.

به نظر می رسد دنیای مد و لباس اسلامی امروزه به عنوان واقعیتی در دنیای مد، همچون غذای حلال و گردشگری حلال و بانکداری اسلامی، بتواند آینده مد و لباس و اقتصاد آن را تحت تاثیر قرار داده و آرام آرام شاهد باز شدن کرسی مد و لباس اسلامی در مقطع کارشناسی ارشد و دکترای رشته های FASHION DESIGN در کالج ها و موسسات معروف آموزش طراحی مد جهان باشیم.

کسانی که بخواهند در زمینه طراحی، بازاریابی، تبلیغ، مدیریت کسب و کار و جامعه شناسی مخاطب و روند شناسی جریان های مد و لباس اسلامی فعالیت کنند، می بایست در این زمینه میان رشته ای که هم کارکردهای مذهبی و هم کارکردهای طراحی و صنعتی در ان نقش دارد، تحصیل کنند و با الفبای این جهان نوظهور عرصه فشن آشنا شوند.

هیچ طرح و استایل و محصولی برای دنیای مد و لباس اسلامی نمیتواند بدون توجه صحیح و اثربخش به نیازمندی های پوشش بانوان و مردان مسلمان طراحی و تولید شود و به همین خاطر، امروزه شاهد تعامل بیشتر فرهنگ ها و باورهای سنتی و مذهبی در دنیای مد و لباس هستیم. دنیایی که هر روز، با روند و استایل های جدید عرضه می شود و جذابیت و نیازهای مخاطبان و احترام به آن، می تواند اقتصاد آن را روز به روز گسترش دهد.

ز فشن بلاگرهای مسلمان مقیم کوالالامپور مالزی

(بیش از ۳۱ میلیون عکس بر روی هشتگ HIJAB تگ شده است. تصویر بالا توسط یکی از فشن بلاگرهای مقیم کوالالامپور  مالزی به اشتراک گذاشته شد که ۴ هزار لایک در پی داشت. صفحه ایشان را در این لینک دنبال کنید)

مد و لباس اسلامی، یک ظرفیت فرصت آفرین برای معرفی باورهای اسلامی و صلح طلبی اسلام به مخاطبان جهانی در قرن بیست و یکم است که روز به روز بر شمار مخاطبانش افزوده می شود. در واقع مد اسلامی، رسانه و ابزاری  برای معرفی باورهای اسلامی و معیارها و مختصات عملکردی شرع در سبک زندگی انسان عصر دیجیتال بوده که به طور غیر مستقیم، طیف گسترده ای از شهروندان غیر مسلمان جهان امروز را با این فضا آشنا می کند.

مد و لباس اسلامی، یک ظرفیت فرصت آفرین برای معرفی باورهای اسلامی

(گزارش ایندیپندنت انگلستان  در فوریه ۲۰۱۷ میلادی. این سایت نوشت که برند معروف دبنهامز، نخستین فروشگاه بزرگ انگلیس است که در خیابان آکسفورد، پوشاک مخصوص بانوان را به صورت گسترده عرضه میکند و با استقبال مشتریان روبرو شده است. این گزارش اشاره میکند که برند معروف انگلیسی ها: Marks & Spencer نیز در فروش لباس شنا اسلامی در این کشور فعال است)

فرصت آفرینی ممتازی که کارآفرینی خلاقی را در اختیار طراحان خانه های مد شرق و غرب عالم   پدیدار کرده است و جذب سرمایه گذاری های گسترده روی راه اندازی خط تولید محصولات مد و لباس اسلامی را سبب شده است.

انیسه حسبیان: نامی آشنا در فشن ویک های اسلامی

در دنیای مد و لباس اسلامی، شاهد اسامی شناخته شده ای هستیم که دنیای لایک و فالو و هشتگ های فیس بوک و اینستاگرام، در معرفی گسترده آن به عاشقان مد و لباس و لاکچری گردی تاثیر گذار بوده است. یکی از اینها، انیسه حسبیان (یا حسوبان)، طراح مد و لباس اندونزیایی است که امروزه به همراه همسر خود در نیویورک زندگی میکند و مزونی برای ارائه مد و لباس اسلامی راه اندازی کرده و مخاطبان بسیاری دارد.

انیسه حسبیان: نامی آشنا در فشن ویک های اسلامی

(گزارش Independet انگلستان از برگزاری نخستین کت والک با مانکن های محجبه انیسه حسبیان در فشن ویک نیویورک NFW)

حضور لباس های وی در فشن ویک نیویورک در چند سال اخیر که طوفانی از مانکن های با حجاب را بر روی استیج پایتخت مد و لباس آمریکا به راه انداخت و بازتاب های رسانه ای گسترده ای در دنیا ایجاد کرد، نشان داد که تا چه اندازه پوشش اسلامی در طراحی مد، تاثیر گذار و با استقبال مشتریان مسلمان و غیر مسلمان مواجه می شود.

کت والک مانکن های مهاجر

(تصویری از کت والک مانکن های مهاجر که مدل های ۲۰۱۶ لباس های  پوشیده طرح انیسه حسبیان را در فشن ویک نیویورک رونمایی کردند)

طرح مد لباس اسلامی

(عکسی از مدل پر استقبال انیسه حسبیان، طرح مد لباس اسلامی که در فشن ویک نیویورک ارائه شد)

استایلی از مد اسلامی

(ترکیبی  از رنگ و نقش در فشن ویک نیویورک که انیسه حسبیان، استایلی از مد اسلامی را در پایتخت مد آمریکا به نمایش گذاشت)

 مانکن های مسلمان و مهاجر به آمریکا

(یکی از چهل و هشت طرحی که انیسه حسبیان در نیویورک ۲۰۱۶ به نمایش عمومی دراورد)

۴۸ طرحی که انیسه در فشن ویک سپتامبر ۲۰۱۶ میلادی در استیج های نیویورک به نمایش عمومی در اورد و اکثرا از مانکن های مسلمان و مهاجر به آمریکا نیز برای معرفی پیام صلح دوستی مسلمانان در برابر طرح های مهاجرتی ضد مسلمانان ترامپ استفاده کرد، نشان داد که مد و لباس اسلامی میتواند کارکردی فراتر  از عرضه پوشش و مد به مخاطبان باشد.

 لباس های اسلامی طراحی شده توسط انیسه حسبیان

(تصاویری از لباس های بلند پوشیده طراحی شده توسط انیسه حسبیان، طراح مد و لباس اندونزیایی)

 انیسه حسبیان طراح لباس اسلامی اندونزیایی

(تصویر OUTER PREMIMUM JACUARD طراحی شده توسط انیسه حسبیان طراح لباس اسلامی اندونزیایی که از طرح های جذابی در کت تک بانوان برخوردار است)

انیسه در اینستاگرام بسیار فعال است. ظرف ۳ سال گذشته بیش از ۳ هزار پست درباره طرح ها و استایل ها و افکار خود و همچنین متن و حاشیه سبک زندگی جذاب و رنگارنگش در اختیار مخاطبان قرار داده و ۱۶۰ هزار فالور دارد. صفحه وی را در این نشانی در اینستاگرام دنبال کنید.

طرح مد و لباس اسلامی اندونزی مقیم آمریکا

(تصویر صفحات اینستاگرامی ANNISA HASUBIAN، طرح مد و لباس اسلامی اندونزی مقیم آمریکا که یکی از فعالان طراحی مد اسلامی در سالهای اخیر بوده است)

البته او صفحه دیگری هم در اینستاگرام دارد که بیش از ۲۷۰۰ طرح روی آن منتشر کرده و ۵۶  هزار  فالور دارد. این صفحه را نیز در این لینک دنبال کنید.

طرح های جدید انیسه حسبیان، طراح مد اسلامی اندونزیایی

(۸ عکس از طرح های جدید انیسه حسبیان، طراح مد اسلامی اندونزیایی که استایل های ۲۰۱۷ را رونمایی می کند)

طرح های انیسه برای بانوان مسلمان

(برخی از طرح های انیسه برای بانوان مسلمان در صفحات مختلف اینستاگرام نیز باز نشر شده است)

سایت انیسه در این نشانی در دسترس است که شما را با دنیای خلاق این طراح مد اسلامی آشنا می کند.

بیش از ۱۱ هزار عکس بر روی نام انیسه در اینستاگرام تگ شده است که در این نشانی قابل مشاهده خواهد بود.

فشن ویک های اسلامی

(عکسی از فشن ویک های اسلامی که طرح هایی از انیسه حسبیان را روی استیج معرفی می کند)

انیسه طراح اسلامی و همسرش

(انیسه و همسرش)

لباس پوشیده بلند طراحی شده توسط انیسه حسبیان

(تصویر لباس پوشیده بلند طراحی شده توسط انیسه حسبیان که تلفیقی از صورتی و سورمه ای را نمایش می دهد و از مجموعه ست زارا است)

 لباس های پوشیده بلند از انیسه حسبیان طراح مد و لباس اسلامی

(تصویری از طرح لباس های پوشیده بلند از انیسه حسبیان طراح مد و لباس اسلامی  اندونزیایی)

کوالالامپور: پایتخت مد جهان اسلام

پایتخت مدرن و زیبای مالزی که این روزهای یکی از مقصدهای مهم گردشگری در جنوب شرق آسیا به شمار می رود، یکی از مقصدهای لاکچری گردها و عاشقان هتل های مجلل و همچنین کروزگردی های هیجان انگیز است. کوالالامپور علاوه بر مقصدهای گردشگری و تحصیلی جذابی که برای دانشجویان و توریست ها در ۲ دهه اخیر فراهم کرده است، یکی از مناطق پر پتانسیل آسیا در حوزه مد و لباس بوده و به دلیل اسلامی بودن ساختار حکومت، فشن ویک های اسلامی در این کشور برگزار می شود.

کوالالامپور: پایتخت مد جهان اسلام

(برگزاری رویدادهای مد و لباس در مالزی سبب شده تا روند اقتصاد گردشگری این کشور نیز تحت تاثیر رسانه ای به نام مد اسلامی، رونق بیشتری پیدا کند)

یکی از فعال ترین کشورهای آسیا در حوزه مد و لباس اسلامی و همچنین گردشگری و غذای حلال را میتوان مالزی، محصول ماهاتیر محمد دانست که نمایشگاه ها و کنفرانس های معتبری در سالهای اخیر را میزبانی کرده است. میلیون ها گردشگری که سالانه به این کشور سفر میکنند، فرصت خوبی را در اختیار فعالان مد و طراحان این کشور داده تا دنیای مد و لباس اسلامی را در کنار فرصت های گردشگری در اختیار مخاطبان قرار دهند. موضوعی که با استقبال گردشگران و همچنین رسانه های سبک زندگی و مد قرار گرفته است.

 HUB مد اسلامی در آسیا به شمار می رود

(مالزی، HUB مد اسلامی در آسیا به شمار می رود)

مانکن های با حجاب و همچنین برندهایی که تولید لباس های اسلامی برای بانوان مسلمان در قاره آسیا دارند، در مالزی کسب و کار خوبی دارند. یکی از دلایل موفقیت مالزی در صنعت مد اسلامی (ISLAMIC FASHION INDUSTRY) را می بایست در شمار زیاد مسلمانان این کشور و نزدیکی به کشورهای مسلمان مانند سنگاپور و اندونزی دانست که برای خرید مد اسلامی هزینه خوبی صرف می کنند.

 جشنواره ای از مد اسلامی

(تصویری از کت والک مانکن های با حجاب در فشن ویک مالزی ۲۰۱۷ که جشنواره ای از مد اسلامی را در استیج به نمایش گذاشتند. این رویداد توسط STYLO مدیریت می شود و مرسدس بنز از جمله اسپانسرهای آن محسوب می شودد)

بیشترین تعداد مسلمانان جهان در کشور اندونزی  قرار دارد که نزدیکی مالزی با این کشور سبب شده تا بتواند پایگاه خوبی برای توسعه مد اسلامی در این منطقه از قاره کهن باشد. رنگ بندی متنوع لباس های بانوان مسلمان مالزی و اندونزی و علاقه آنها به تنوع پوشی و شیک پوشی، سبب شده تا صنعت مد اسلامی مالزی همچون صنعت بانکداری اسلامی آن، الگوی موفقی برای کشورهای مختلف شود.

 فشن شوهای مد اسلامی

 کت والک مانکن های با حجالب در فشن ویک ۲۰۱۵ کوالالامپور مالزی

(تصویری از کت والک مانکن های با حجالب در فشن ویک ۲۰۱۵ کوالالامپور مالزی)

در واقع باید اذعان داشت که  از وقتی که فشن شوهای مد اسلامی در یک دهه اخیر برگزار شده و بازتاب گسترده ای در شبکه های اجتماعی و اینترنت داشته است، پاساژها و فروشگاه های مد این کشور به فروش لباس های اسلامی با رنگ و نقش و طرح های مخصوص لاکچری گردها و خاص پسندها روی آورده اند.

در مالزی شورای مد در حوزه سیاستگذاری فشن تصمیم گیری میکند. برای آشنایی با فشن ویک اسلامی این کشور به این آدرس بروید.

راه اندازی رویدادهای مد اسلامی

(مالزی تلاش کرده است تا با راه اندازی رویدادهای مد اسلامی در این کشور، نقش خود را به عنوان بازیگر اصلی در اقتصاد مد اسلامی در قاره اسیا تحکیم کند)

یکی دیگر از موفقیت‌های مالزی در صنعت پوشاک اسلامی تولید مایوهای اسلامی است. خانم نوریانی، پنج سال پیش کمپانی Active WEAR را برای تولید مایوهای اسلامی تاسیس کرد. او از آن زمان تاکنون رقیبانی از اسپانیا، اندونزی و استرالیا پیدا کرده است. اما این مساله باعث خوشحالی خانم نوریانی شده چرا که او معتقد است این مساله نشان می‌دهد مایوهای اسلامی از سوی جامعه بین الملل پذیرفته شده است.

مانکن ها در هفته مد اسلامی مالزی

(از محصولات شرکت ACTIVE WEAR )

اگر قصد تماشای کت والک های مانکن ها در هفته مد اسلامی مالزی دارید، هفته دوم فروردین هر سال به کوالالامپور سفر کنید تا شاهد رونمایی از جدید ترین طرح خانه های مد برای پوشاک اسلامی باشید.

از Dior تا D&G

دنیای مد اسلامی همانطور که در این گفتار به صورت متنی و لینکی و مصور شاهد بودید، در حال گسترش است و روز به روز شیوه های جدیدی در طراحی و تولید و اطلاع رسانی و استفاده از ظرفیت های مد سنتی برای نشان دادن قابلیت های خود بهره میگیرد. به نظر می رسد که مد اسلامی به قدری جای خود را در دنیای مد باز کرده است که کمپانی معروف کریستین دیور هم به تولید پوشاک اسلامی از جمله عبا روی آورده است. اورکت‌های اسلامی از دیگر طرح‌های اسلامی این شرکت محسوب می‌شود.

طرح های مد و لباس پوشیده که توسط برند D&G رونمایی شده است

(طرح های مد و لباس پوشیده که توسط برند D&G رونمایی شده است)

بر خلاف تصور عموم که روسری یک انتخاب برای بانوان غیر مسلمان برای پوشش سر محسوب نمی شود و جذابیتی برای آنها ندارد، اما در واقع در کشورهای سردسیر، روسری انتخاب جذابی برای بانوان به شمار می رود و به سرعت در حال تتبدیل شدن به یک مد جدید برای بانوان غربی است. طرح های جذاب و مفهومی و همچنین رنگ بندی های متنوعی که در روسری های شیک برندهای تولید کننده شاهد هستیم، روسری را به عنوان نمادی از مد اسلامی، وارد مختصات مد حرفه ای جهان کرده است و حتی مشهور ترین طراحان مد جهان،‌نگاه ویژه ای به استفاده از روسری در طراحی فشن خود دارند.

کلکسیون از روسری های طرح ABAYA

(همکاری برند دولچه و گابانا ، کلکسیون از روسری های طرح ABAYA را عرضه کرده که با استقبال بانوان مسلمان و مشتریان غربی مواجه شده ا ست)

برای آشنایی با ظرفیت  هایی که روسری در توسعه فشن جهان ایجاد کرده است، بایستی سری به خانه مد مشهور دولچه گابانا D&G در ایتالیا بزنیم. علاوه بر این برند معروف که امروزه یکی از بازیگران اصلی دنیای فشن است، شاهد نام های نام آور در صنعت مد اسلامی همچون: «ورا وانگ»، «پاول اسمیت» و «جین پاول گالتیر» در ارائه مد‌های روسری در طرح‌های جدیدشان هستیم. سایت حس شرقی، از جمله مطرح ترین درگاه ها برای معرفی و فروش اینترنتی روسری و هد بند است.

 طرح های دولچه و گابانا با معیارهای مد اسلامی

(تصویری از طرح های دولچه و گابانا که با معیارهای مد اسلامی طراحی و ارائه شده است. این طرح ها با استقبال بانوان مسلمان خاص پسند مواجه شد)

فشن بلاگرهای مسلمان به عنوان مانکن برندهای غربی

(فشن بلاگرهای مسلمان به عنوان مانکن برندهای غربی فعال شده اند. در تصویر بالا، ماریا ادریسی، نخستین مانکن با حجاب برند H&M سوئد را مشاهده می کنید)

حتی در پایتخت مد اروپا (پاریس)، مد اسلامی با جذابیت های بسیاری برای بانوان غیر مسلمان همراه شده و توجه زیادی را به خود معطوف داشته است. به عنوان مثال، «هرمس»، سالن فشن بزرگ فرانسه در پاریس که به خاطر طراحی انواع روسری‌های ابریشمی مشهور است، اخیراً شاهد افزایش فروش خود بوده است.

سایت ایست اسنس که از درگاه های ارائه دهنده طرح های جذاب و رنگارنگ مد اسلامی

(سایت ایست اسنس که از درگاه های ارائه دهنده طرح های جذاب و رنگارنگ مد اسلامی است)

«الکساندر» طراح مد هرمس نیز از افزایش غیرمعمول فروش انواع روسری به نسل جوان خبر می‌دهد. الکساندر می‌گوید؛ بخش عمده مشتریان مسلمان هستند که روسری را به عنوان یک دستور دینی بر سر می‌کنند اما تعداد زیادی از مشتریان نیز غیرمسلمان هستند که به دنبال یک ظاهر موقر و آراسته می‌گردند.

روندهای ترغیب بانوان غربی به مد و لباس اسلامی

(روسری های رنگارنگ با طرح های جذاب مشتری پسند، یکی از روندهای ترغیب بانوان غربی به مد و لباس اسلامی است)

 صنعت مد و لباس اسلامی امروز جهان

(روسری های رنگارنگ و طریقه بستن متنوع آن یکی از مفاهیم جریان سازی در عرصه صنعت مد و لباس اسلامی امروز جهان است که در هشتگ fashionista اینستاگرام، نمونه هایی از آن یافت می شود)

فرصت آفرینی با صنعت مد اسلامی

صنعت مد اسلامی امروز دنیا، عرصه ای فرصت آفرین برای فعالان کسب و کار به خصوص کارآفرینان حوزه فشن است که بتوانند سهم بیشتری از اقتصاد مد اسلامی کسب کنند.

  • اگر در رشته طراحی مد و لباس و پوشاک در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد تحصیل می کنید، مطالعه بر روی الگوها، روندها و تکنیک های جریان سازی در مد و لباس اسلامی در غرب را مورد مطالعه قرار داده و یافته های تحقیقاتی خود را به صورت مقاله و کتاب در داخل و خارج از کشور منتشر کنید.
  • اگر کارآفرین عرصه پوشاک هستید، از بازار رو به رشد مد و لباس اسلامی یا محصولاتی که معیارها و مضامین اسلامی دارد را در دستور کار تولید و فروش بین المللی خود قرار دهید و با جادوی اینترنت، اطلاع رسانی و بازاریابی ارزان را در برنامه خود قرار دهید.
  • همانطور که در این گفتار مشاهده کردید، مالزی و اندونزی، تمرکز بسیار حرفه ای در توسعه مد اسلامی و کسب سهم بیشتر در اقتصاد مد اسلامی دارند. برنامه ریزان و برگزار کنندگان رویداد (event manager) می بایست تلاش کنند تا با همکاری بنیاد مد و لباس ایرانی و اسلامی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در بازتاب دادن به فعالیت فشن ویک های استانی و ملی (جشنواره مد و لباس فجر)، بیش از گذشته فعال شوند.
  • اگر در مقطع دکترای هنر و مطالعات اجتماعی مشغول به تحصیل هستید، مقوله اقتصاد و دنیای مد و لباس اسلامی و تاثیر گذاری آن بر روی مولفه های گردشگری، بازاریابی و تبلیغات و دیپلماسی و فرهنگ، میتواند شما را با مفاهیم نوظهور و نوین در دنیای دیجیتالی امروز آشنا کند.
  • اگر فشن بلاگر هستید، پست هایی در زمینه مد و لباس اسلامی با محتوای انگلیسی را برای مشاهده بیشتر وبلاگ و صفحه خود در شبکه های اجتماعی منتشر کنید.
  • برای آشنایی با روندهای جدید و جریان ساز در عرصه مد و لباس اسلامی، چندین هشتگی که در این گفتار معرفی شد را در دستور کار بررسی هفتگی خود قرار دهد تا با ایده ها و مدل ها و برندهای این فیلد بیشتر آشنا شوید.
  • هشتگ های خاص مد گردها در اینستاگرام نیز فرصت خوبی برای بازاریابی طرح های مد و لباس اسلامی و مشاهده نظر مد نویس های آنلاین در زمینه Islamic fashion است.

اگر شما نیز در زمینه طراحی مد و لباس اسلامی و روندهای جریان ساز آن در قرن بیست و یکم، نظر و پیشنهادی دارید، مراتب را از طریق کانال های لوکس تهران در شبکه های اجتماعی در اختیار ما قرار دهید.

همواره دنیای مد و لباس و لاکچری گردی را با سرویس مدگردی و سفر لوکس تهران دنبال کنید.

مطالعه این مطالب هم پیشنهاد می شود: