هفته مد لندن بهار و تابستان ۲۰۱۸

پس از پایان هفته مد نیویورک طبق روال هر ساله هفته مد لندن شروع می‌شه و مهم‌ترین رویداد مد جهان در آن شهر اروپایی ادامه می‌یابد. در هفته مد لندن امسال طراحان لندنی به معرفی و نمایش طرح‌ها و لباس‌های خود برای بهار و تابستان سال ۲۰۱۸ پرداختند که با وجود تهدید حملات تروریستی به طور موفقیت آمیز برگزار شد.

بربری  BurBerry

بربری را شاید بتوان مهم‌ترین و شاخص‌ترین برند بریتانیایی دانست که به یکی از نمادهای فرهنگی شهر لندن هم تبدیل شده . کریستوفر بیلی طراح برند بربری امسال در هفته مد لندن مثل همیشه روحی کاملا بریتانیایی در طرح‌های خود به نمایش گذاشت. هرچند این بار فعالان حقوق حیوانات نمایش این برند را برای تجمعات خود انتخاب کرده بودند و در خارج از سالن به شعار دادن علیه تولیدکنندگان لباس از پوست و چرم حیوانات پرداختند اما نتوانستند مانع نمایش شوند و بیلی در پایان نمایش اشاره کرد که در این لباس‌ها قصد داشته است فرهنگ قرن بیستم لندن را تحت عنوان ” ما اینجا هستیم” به به نمایش بگذارد. او گفت هدف وی از این سبک خاص نشان دادن نوعی خامی در لباس‌ها بوده که آن‌ها را از تصاویر مردم عادی الهام گرفته . با این وجود بیلی در ایجاد تعادل در لباس‌ها موفق عمل کرده و در لباس‌هایی مثل کت‌های اورسایز، دامن‌های کوتاه و کیف‌های بزرگ توانسته حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد.

چالایان   Chalayan

حسین پالایان طراح ترک تبار ساکن لندن سال‌ها است که حرف اول را در زمینه ترکیب فشن و تکنولوژی می‌زند. شاید طرح‌های او به نظر عجیب و غیرعادی برسند اما او اعتقاد خاصی به دنیای دیجیتال دارد و آینده مد را در ارتباط با آن تصویر می‌کند. امسال نیز در هفته مد لندن چالایان سعی کرد نوعی تصویر ناامیدگونه اما ادعاگر را در طرح‌های خود به نمایش بگذارد. به طور مثال او در لباس‌های زنانه به قاب بندی بدن پرداخته بود و نوعی از فرم مردانه را برای این لباس‌ها ایجاد کرده بود که در کت‌های آن به خوبی مشهود بود. برخی از مدل‌ها پوششی توری روی سر و صورت خود داشتند که با این لباس‌ها همراه شده بود اما جلوه اصلی ایده چالایان در لباس‌های آخر مجموعه مشاهده شد که مدل‌ها قابی مستطیلی روی سر داشتند که چهره آن‌ها را ایزوله کرده بود و با سنگ دوزی و منجوق دوزی تزئین شده بود.

گرت پیو Gareth Pugh

گرت پیو طرح جوان بریتانیایی را همه با طرح‌های خاص و عجیب و فرم‌های ابداعی خلاقانه‌اش می‌شناسند. او در نمایش مد امسال خود در هفته مد لندن ابتکاری تازه به خرج داد و فیلمی نمایش داد که در آن ایده ساختن از تخریب‌های بی‌پایان شکل می‌گرفت. با این ایده پیو به نظر می‌رسد به زودی شاهد پایان نمایش‌های کتواک باشیم چون ویدئو‌ها مفهومی چندگانه و عمیق‌تر نسبت به کتواک‌های رایج دارند و می‌توانند جایگزین بهتری برای روش قدیمی باشند. کارهای پیو تا حد زیادی از فشن فاصله دارند و بیشتر آن‌ها را می‌توان خلق فرم‌های چندگانه نامید که نوعی از تاریکی و بی‌نظمی عمدی در ساختار آن‌ها به چشم می‌خورد اما در عین حال گیرا و مسخ کننده هستند. او از فرم‌های هندسی و رنگ‌های تند یا تیره و درخشان به بهترین شکل برای خلق آثار هنری خود استفاده کرده است.

J.W Anderson

جاناتان اندرسون در چند سالی که به عنوان طراح برند شخصی خود فعالیت می‌کند آثار قابل توجه و جذابی را خلق کرده که همیشه جزو بهترین‌های هفته مد لندن بوده است. امسال نیز اندرسون سعی کرد با ایجاد خطوط اضافی روی طرح لباس، لبه‌های دوخته نشده و وصله کاری پارچه‌ها سبکی جدید و خاص ابداع کند. او سبک خود را آندروژنیک و مفهومی انتخاب کرد که حالتی دراماتیک به لباس‌ها داده  و تعریف جدیدی از سادگی ارائه کرده است. اندرسون بیان کرد که به دنبال خلق نوعی فضای امن و آرام بوده و در عین حال قصد داشته است حرکت و پویایی را به فرم لباس‌ها تزریق کند یعنی نوعی آرامش قبل از طوفان، یعنی همه چیز در حال تغییر است اما در واقع به فرم اصلی خود بازمی‌گردد، تفکری که خاص اندرسون و دیدگاه خلاقانه اوست.

سیمون روشا Simone Rocha

در هفته مد لندن امسال سیمون روشا یکی از جذاب‌ترین نمایش‌ها و بهترین مجموعه‌ها را معرفی کرد که توجه مخاطبان و تحسین منتقدان را برانگیخت. تم اصلی این مجموعه را سبک ویکتوریایی مرموز  برگرفته از عروسک‌های قدیمی شکل داده بود و لباس‌های ساتن و چین‌دار با توردوزی‌های رنگی و والان و پایپون‌های بزرگ بیش از هرچیزی عروسک‌های دهه‌های گذشته را به خاطر می‌آورند. طراح در این مجموعه با بازی با حجم و تناسبات و لایه‌های لباس ترکیبات متنوعی را پدید آورده بود که از ساتن مشکی سنگ دوزی شده تا دامن روی لباس گلدار در آن‌ها مشاهده می‌شد که حالتی فانتزی و کارتونی به وجود آورده بودند. البته ساده‌ترین ترکیب‌های این مجموعه زیباتر از بقیه بودند و به قول خود روشا حالتی خام دستانه و پرشور و نشاط به وجود آورده بودند. روشا علاقه خاصی به جمع آوری عروسک‌های چینی قدیمی داشته و از کودگی برای آن‌ها لباس و اکسسوری تهیه می‌کرده و همین علاقه کودکانه الهام بخش ایده این مجموعه جذاب بود.

رالف و روسو  Ralph & Russo

برند رالف و روسو یکی از جدیدترین برندهای اوته کوتور اروپایی است که در مدت کم فعالیت خود توانسته است به موفقیت‌های چشمگیری دست یابد و علاوه بر حیطه تخصصی خود یعنی لباس‌های سفارشی در زمینه لباس‌های آماده نیز فعالیت کند. مایکل روسو و تامارا رالف زوج موفق طراح لباس امسال در هفته مد لندن سعی کردند دنیای فانتزی لباس‌های سفارشی را به دنیای واقعی لباس‌های آماده نزدیک کنند. فضایی که نمایش در آن برگزار می‌شد بسیار بزرگ و باشکوه بود و با نورپردازی جذابش قصد داشت انتقال فضای اوته کوتور به لباس‌های آماده را به شکل بهتری انجام دهد. هرچند لباس‌هایی که به نمایش درآمد چندان شباهتی به لباس‌های روزمره نداشتند و بیشتر به فضای اوته کوتور نزدیک بودند مثلا لباس‌های براق و طلایی و گلدوزی شده که با نورهای درخشان فضا هماهنگی داشتند.

امیلیا ویکستد Emilia Wickstead

امیلیا ویکستد یکی از طراحان جوان نیوزیلندی است که در لندن فعالیت می‌کند و در مدت کوتاهی که به طراحی لباس روی آورده مشتریان مهمی مثل کیت میدلتون و ستارگان سینما جذب وی شده‌اند به طوری که جایزه بهترین لباس فرش قرمز را در سال ۲۰۱۴ از مجله Elle ازآن خود کرد. امیلیا ویکستد در نمایش امسال خود در هفته مد لندن سعی کرده بود از فرهنگ آفریقایی آمریکایی مردم ایالات متحده ایده بگیرد اما نتیجه چندان موفق از آب در نیامد. طرح‌های وی تا حد زیادی  وام گرفته از ایده‌های کریستوبال بالنسیاگا طراح فقید اسپانیایی بود که در رنگ‌بندی‌های خاص مثل سفید و مشکی و پسته‌ای در پارچه‌های کرپ و پف‌دار ارائه شده بود. دوخت لباس‌های ویکستد بسیار تمیز و ماهرانه است و این امر از نقاط قوت کارهای وی محسوب می‌شود، همچنین یقه اسکی یکی از نشانه‌های سبک اوست که در مجموعه امسال خود آن را تغییر داده بود و این ریسک نتیجه مثبتی نداشت. اشکال کار وی در اینجا بود که امیلیا خود اعلام کرد که مجموعه‌اش از رنسانس هارلم و رقص باله ساوا الهام گرفته شده یعنی همه نشانه‌های فرهنگ آفریقایی آمریکایی، اما حتی از یک مدل سیاه پوست نیز برای نمایش استفاده نکرده بود که این مساله انتقاداتی را نسبت به کار وی برانگیخت.

 

مطالعه این مطالب هم پیشنهاد می شود: