هفته مد نیویورک ۲۰۲۰

هفته مد نیویورک ۲۰۲۰ یک هفته واقعی نبود؛ چرا که تام فورد، رئیس CFDA (شورای طراحان مد)، آن را به شش روز تغییر داد اما با این حال تغییری در روند نمایش کالکشن برندها و یا برگزاری مهمانی ها به وجود نیومد. در این فصل نیز دست اندرکاران دنیای مد، روزهای پرکاری را گذراندن و هفته مد نیویورک امسال برای کالکشن بهاره و تابستانه را با حدود ۷۰ مجموعه به پایان رسید.

برگزارکنندگان هفته های مد، در کنار نمایش لباس ها، حاوی پیام های مهمی مثل رد نژادپرستی، احترام به گذشتگان، حس وطن دوستی، احترام به محیط زیست و طبیعت و… هستند و هر برند سعی می کنه پیام خاصی را که در طراحی لباس های خود داره به هوادارنش عرضه کنه.

آنچه در هفته مد نیویورک ۲۰۲۰ گذشت مدهایی که در این فصل مورد پسند قرار گرفتن شامل مد شاد و رنگی، آستین های پف دار، خیاطی مدرن، پارچه های چهل تکه و یا تمام گل بودن. همچنین استفاده از مدل هایی با سایزهای بزرگ و سنین مختلف از پیر تا جوان، از دیگر ویژگی های هفته مد امسال بود. این رویداد بزرگ سال با مهمانی تام فورد آغاز شد.

در روز اول، ۶ سپتامبر،

برند جرمی اسکات Jeremy Scott از مجموعه متفاوت و هیجان انگیز خود رونمایی کرد. کالکشنی از رنگ های جسورانه براق و نئونی، لباس های آستین پفی، مینی لباس های چرمی با زنجیر، استفاده از کلاه گیس های رنگی و… که همه یادآور داستانهای علمی – تخیلی دهه ۱۹۸۰ بود.

در روز دوم،۷ سپتامبر،

بعد از نمایش پر زرق وبرق جرمی اسکات، شاید بهترین گزینه برای برقرار تعادل، نمایش مجموعه براندون ماکسول Brandon Maxwell با تِم جین بود. استفاده از پارچه جین به شکل های مختلف، از شلوار گرفته تا کت در این کالکشن به چشم می خورد. البته لباس هایی براق و ابریشمی نیز در این مجموعه وجود داشت که بر تن مدل هایی چون ایرینا شایک، بلا حدید و کاندیس سوانپوئل به نمایش درآمد.

در همین روز در سالنی در وال استریت، با چیدمانی به شکل کِلاب با تِم سیاه و سفید، برند رالف لورن Ralph Lauren، شوی خود را ارائه داد. می توان گفت برند رالف لورن را در هفته مد نیوریورک ۲۰۲۰، خواهران حدید، ژی ژی و بِلا با لباس های پر زرق و برق و الهام بخش و با حداقل آرایش مدیریت می کردند. تم لباس های این برند، رسمی و تقریبا برگرفته از پوشاک مردانه بود.

طراح متولد باتون روژ و ساکن بروکلین، کریستوفر جان راجرز Christopher John Rogers که به خاطر طراحی های تئاتری خود معروف است نیز مدل های خود را در روز دوم از هفته مد به روی استیج آورد که توانایی او را در خلق لباس های روزانه زیبا به خوبی نشان داد.

 یکشنبه ۸ سپتامبر،روز سوم،

شوی تامی هیلفیگر Tommy Hilfiger که دومین فصل از همکاری او در طراحی با زِندیا Zendaya بازیگر ۲۳ ساله بود، در روز ۸ سپتامبر، در آپولو در هارلِم، بسیار جالب و هیجان انگیز برگزار شد. این مجموعه موزیکال در واقع به شکل یک مهمانی خیابانی به سبک دهه ۷۰ در شهر نیویورک برپا شده که با اتومبیل های کلاسیک شیک و گروه های موسیقی جاز شاد همراه بود. مدل ها با رقص و تشویق بیرون آمده در حالیکه  لباس هایی جدید و مدرن با نشانه هایی از آن دوران، نظیر لباس های مخملی، عینک های آفتابی، کلاه های فلاپی و… را به تن داشتند. زِندایا خود راهپیمایی فینال را با لباس خاکستری پیتون رهبری کرد.

در همین روز، مدل های برند Tory Burch در موزه بروکلین، برای ارائه کالکشن، یک محوطه تزئین شده با شاخ و برگ گل ها و کفپوش سنگ مرمر را دور زند. لباس های این مجموعه با نقوش قدیمی زنانه طراحی شده و ظرافت، لطافت و زنانگی را در تمام طرح ها می توان مشاهده کرد. گل رز پارچه ای، پارچه های ابریشمی، کت هایی با پارچه های فاستونی و… . برچ خود می گوید الهام بخش طرح ها، دایانا، پرنسس ولز بوده است.

دوشنبه ۹ سپتامبر، روز چهارم،

روز ارائه برند تام فورد Tom Ford بود که میهمانان برای دیدن شو، به یک سکوی زیرزمینی متروکه در ایستگاه مترو Bowery هدایت شدند. ترکیبی از تضاد و دوگانگی را میشه در کالکشن این برند دید. جلیقه ساتن دوشس، دامن های بلند و پفی، کت های چرم در کنار لباس های کشباف و اسپرت!

شاید جالبترین قسمت هفته مد نیویورک ۲۰۲۰ برای ما ایرانی ها، وجود یک طراح و برند ایرانی در میان طراحان مشهور دنیا باشد. برند مریم نصیرزاده Maryam Nassir Zadeh. او که برای استایل و نمایش های پارتیزانی (چریکی) خود مشهور است، مهمانان خود را به یک زمین بسکتبال برای تماشای شو دعوت کرد. لباس های او شامل شلوارهای کوتاه، تاپ های بیکینی، پیراهن های نازک و… بوده که عمدتا برای تابستان طراحی شده اند.

طراحی زیبای وست گوردن Wes Gordon برای مجموعه کارولینا هررا Carolina Herrera بسیار خوش درخشید و به نظر می رسد یکی از تِرندهای مد بهاره ۲۰۲۰ باشد. او در طراحی لباس های این کالکشن از امضای معروف خود “طراحی توپ توپی” نیز استفاده کرده و برای لباس های دیگر از پارچه های حریر با رنگ های ملایم استفاده کرد.

سه شنبه ۱۰ سپتامبر ، روز پنجم

در روز ۱۰ سپتامبر، بازدیدکنندگان یک به روز رسانی جالب خیاطی را در کالکشن برند پرونزا شوولر Proenza Schouler شاهد بودن. بازگرداندن دوبارۀ کت و شلوارها و پیراهن های دهه ۱۹۸۰ به عرصه مد! کت با سرشانه های پهن، شلوارهای بلند با کمر و یا مچ پای گره خورده و همینطور پیراهن ها و بلوزهای ظریفی که با کمربند همراه شده بودند. عینک های آفتابی مستطیلی باریک با گوشواره های حلقوی بزرگ که تردیدی برای بازگشت به گذشته باقی نمی گذاشتند.

چهارشنبه ۱۱ سپتامبر، روز پایانی

در آخرین روز هفته مد نیویورک ۲۰۲۰، مصادف با ۱۱ سپتامبر، برند مایکل کورس Michael Kors  نمایش خود را در محوطه نیروی دریایی بروکلین برگزار کرد. در این نمایش الهاماتی از قبیل “رمانتیسم قدرتمند دهه ۱۹۴۰” و “نمادها و حس وطن پرستی” به چشم می خورد و شو با آهنگهای کلاسیکی چون “این سرزمین، سرزمین شماست”، “جایی در آن سوی دریا”، “بله” و “نیویورک ، نیویورک” همراه شده که با لباس های ارائه شده کاملا هماهنگی داشت. کلاه های ملوانی، پارچه و بافت های کشمیری، رنگ آبی ناوی، طرح های گیلاس و لیمو از جمله طرح های غالب این کالشکن بودند.

متیو آدامز دولان Matthew Adams Dolan پس از یک فصل غیبت به هفته مد نیویورک بازگشت. او مشغول کمک به ریحانا برای راه اندازی خط تولیدش بود. نمایش او ترکیبی از پیراهن ها و کت های دانش آموزی و یا بلوزهای راگبی در هاله ای از ابهام بود.

لورا واسار بروک Laura Vassar Brock و کریستوفر بروک Kristopher Brock، زوج مجموعه بروک Brock، تصمیم گرفتند نمایش خود را در سالن  هتل پیر Pierre به اجرا درآورند. استفاده از دامن ها و پیراهن های تمام قد و بعضا با آستین های پفی، پارچه های گلدار و با رنگ های ملایم و روشن که یاد گذشته را در دل بیدار می کرد به همراه نمایش های لباس های کتانی و کاملا مد روز، توانسته بود گذشته و حال را به خوبی در کنار هم جای دهد.

و سر انجام، برند مارک جیکوبز Marc Jacobs با یک رژه رنگارنگِ سرشار از یک حس نوستالژیک و عین حال حس خوش بینی به آینده ای بهتر، در محل Park Avenue Armory با مدل هایی خندان، هفته مد نیویورک ۲۰۲۰ را به پایان رساند. استفاده از لباسهای مخملی و پارچه های دیسکو با رنگ های برفروخته که همگی یادآور دهه ۱۹۷۰ بودند. جی جی حدید در این نمایش با لباس آبی کمرنگ به همراه کلاهی زیبا از بین مهمانان عبور کرد. مراسم اختتامیه این شو بسیار جالب و تماشایی بود و می توان گفت یکی از بهترین مراسم های پایانی برای اتمام کار هفته مد نیویورک ۲۰۲۰ محسوب شد.

تقریبا وجه مشترک بیشتر کالکشن های نمایش داده شده، بیدار کردن حس شیرین دهه های گذشته بود. همانطور که جیکوبز درباره مجموعه خود عنوان کرد که پاسخی کوبنده و محکم به کامپیوتر و بایگانی گذرای اینترنت بود؛ چرا که گذشته همچنان می تواند خودنمایی کند.

 

مطالعه این مطالب هم پیشنهاد می شود: