هفته مد نیویورک سپتامبر۲۰۱۹

هفته مد آغاز شد!

از تاریخ ۶ سپتامبر ۲۰۱۹، نیویورک به مدت یک هفته میزبان این رویداده . طراحان مطرح آمریکایی  در این زمان از کالکشن های بهار و تابستان سال ۲۰۲۰ خودشان پرده برداری می‌کنن. البته ناگفته نماند که برخی از طراحان برجسته، طرفداران خودشان را زیاد منتظر نمی‌گذارند؛ و محصولات کالکشنی که ارائه می‌کنند، قابل دسترس در همین پاییز و زمستان ۲۰۱۹هست.

شاید برایتان سوال پیش بیاید که چرا برخی از برندها مثل رف لارن یا تامی، کالکشن f/w 2019  ارائه دادند؟!

کریستوفر بیلی، مدیر ارشد خلاقیت و مدیر عامل شرکت بربری بر این باور بود که رفتار مشتری به طرز چشمگیری تغییر کرده به نظر او به لطف تکنولوژِی هر چیزی که دیده می‌شود را می‌توان فورا تجربه کرد و قابل اطمینان نیست که وقتی چیزی را تماشا می‌کنیم بعد از شش ماه حتما آن را دوباره به یاد آوریم. برند بربری BURBERRY جز اولین برندهایی بود که این انقلاب را پذیرفت؛ و در سپتامبر ۲۰۱۶ سیاست “ببین و بخر” را به اجرا در آورد. درواقع پس از ران وی، خرید محصولات به نمایش در آمده را برای حاضرین فراهم می‌کنند. پس از اعلام بربری، در ماه فوریه ، تام فورد و رلف لورن، مجموعه های کاملی از “همین حالا خریداری کن” را ارائه دادند.

در دومین شب از هفته مد نیویورک ، رف لورن در وال استریت، یک سالن که قبلا کاربری بانک داشت را تبدیل به یک کلاب کرد. کلابی که تزییناتش به سبک ارت دکو بود و چیدمانی به رنگ سیاه و سفید. ۲۳۰ مهمانی که در حین برگزاری مراسم با غذا و نوشیدنی پذیرایی می‌شدند با تم پوششی سیاه و سفید، مکمل این چیدمان بودند. ژانل مونه  Monáe Janelle  این خواننده سیاه پوست نیز با رعایت تم لباس، خودش را هم ‌رنگ مهمانی کرده بود. او با اجرای آهنگ هایی به سبک جَز، هماهنگی با سبک آرت دکو و لذت این ضیافت را دو چندان کرد. سیلوئت اصلی این مجموعه از لورن، اسموکینگ  (Le Smoking) بود. در واقع نوعی کت ‌وشلوار تاکسیدوی زنانه ست که برای اولین بار توسط ایو سن لوران طراحی شد. رف لورن برای اولین بار این تلفیق لباس مردانه با ظرافت زنانه  را برای طراحی لباس همسرش، ریکی استفاده کرد. هفته مد نیویورک، جی‌جی حدید در لباسی از رف لورن کالکشن پاییز/ زمستان ۲۰۱۹ رف لورن با ورود جی جی حدید شروع شد و استایل او گویای همه چیزبود. لباس سفید با یقه فراگ به همراه شلوار فاق بلند تاکسیدو Tuxedo Pant با شال کمر ساتن ابریشمی. طبیعتا پاپیون مشکی، اکسسوری لازم برای این استایله. و در نهایت کت بلند طوسی رنگ با رگه‌های نقره‌ای که بر دوش او بود تکمیل کننده‌ی این ورود باشکوه بود. کت و شلوارهای تاکسیدو دیگر در رنگ ها قرمز زرد و آبی نیز در این شو وجود داشتن. اما تم های سیاه و سفید بسیار چشمگیرتر بودند مثل کت بلیزری مشکی به همراه جلیقه ساتن و شلوار جود‌پور. هفته مد نیویورک و روح پرنسس دیانا پرنسس دیانا! یک فشن آیکون و بعلاوه زنی جسور، شجاع و قوی بود. برچ در مورد منبع الهاماتش برای کالکشن جدیدش چنین گفت:

“از زمان جوانی مجذوب دایانا بودم. او نماد یک سبک بود. اما من میراثی که او بعد از خود بجا گذاشت را تحسین می‌کنم.”

کالکشن بهار و تابستان ۲۰۲۰ او که بر گرفته از انواع گل های باغ انگلیسی بود؛ در روز سوم هفته مد در موزه بروکلین نیویورک به نمایش درآمد. مجموعه او در عین رمانتیک و لطیف بودن بسیار کاربردی است. در واقع زیبایی  زنانه و راحتی در تمام لباس های او دیده می شد. ناتالیا وودیانوا  atalia Vodianova  مدل روسی با پیراهن ابریشمی زیبا به همراه اسنیکر آغازگر این شوی زیبا بود. او در برخی مدل هایش از شلوارهای پلازو و گشاد به همراه کت های بلند استفاده کرد. برخی از مدل های دیگرش با پارچه‌های گل دار و آستین‌های پفی، ظرافت زنانه را نمایش می‌داد.

پر سرو صداترین کالکشن هفته مد نیویورک!

کربی ژان ریموند، بنیانگذار برندامریکایی Pyer Moss، تصمیم گرفت سومین کالکشن خودش را به شکل باشکوهی به نمایش بگذارد. اجرای گروه کر که حدود ۷۰ نفر بودند باعث شد که این اجرا از پر سر و صداترین اجراهای هفته‌ی مد نیویورک باشه. طبیعتا این کار پر خطریه؛ چون که ممکه ارزش دیداری لباس ها در بین اجرایی به این عظمت کمرنگ شه. البته ریموند به شکل استادانه‌ای توانست کالکشنش را با حضور تماشاچیان بسیار زیادی به نمایش بگذارد. این مجموعه برگرفته از تاثیر حضور سیاه پوستان در فرهنگ امریکا است. منبع الهام این مجموعه  Sister Rosetta خواننده و گیتاریست امریکایی بوده که به احترام او اسم این کالکشن “سیستر” نام گذاری شد. لباس های رنگارنگ که برخی از آنها به شکل نامتقارن طراحی شده بودند بسیار چشمگیر و جذاب بودند. در این مجموعه از آثار هنری ریچارد فیلیپس Richard Phillips نیز در طراحی پارچه لباس استفاده شده بود. بازگشت دهه ۷۰ در هفته مد نیویورک در چهارمین روز هفته مد نیویورک، دومین همکاری تامی هیلفیگر و زندیا کلمن (خواننده و بازیگر جوان آمریکایی) بسیار خوش درخشید. این نمایش در محوطه‌ی بیرونی و فضای باز سالن تئاتر و موسیقی اپولو در منطقه هارلم منهتن نیویورک برگزار شد و تداعی کننده‎‌ی دهه ۷۰ بود. این مکان برای جامعه‌ی آفریقایی_آمریکایی از اهمیت ویژه‌ای برخورداره. بنابراین زندیا این مکان را برای ادای احترام به کسانی که راه را برای سیاه پوستان هموار کردن انتخاب کرد. همچنین تعداد مدل سیاه پوست به نسبت سفید پوستان بیشتر بود؛ و در اقدامی زیبا، در این فشن شو از مدل هایی در سایز و سنین متفاوت استفاده شد. بک استیج این ران وی در محیط سر‌پوشیده و محل اجرا کنسرت و نمایش بود.

تور مجازی فشن شو تامی سیلوئت این مجموعه بر اساس سبک پاور درسینگ بود؛ این سبک در نیمه‌ی دوم دهه ۷۰ میلادی برای پوشش خانمها ایجاد شد و در دهه‌ی ۸۰ رشد کرد. این استایل، اقتدار لازم را به خانم ها می‌دهد تا در محیط هایی که به شکل سنتی تحت سلطه مردان است مثل فضای سیاسی و اقتصادی حضور قوی و پررنگ داشته باشند. این قدرت دهه‌ی ۷۰ ، در تمام لباسها به شکل مدرن شده در این مجموعه کاملا مشاهده می‌شود. انتخاب چرم به همراه پارچه‌های ظریف با طرح توپ توپی همنشینی قدرت و ظرافت زنانه را هوشمندانه نشان می‌داد. همچنین مخمل و پارچه‌های چهارخونه در طرح های مختلف از دیگر متریال های استفاده شده در این مجموعه بود. طرح پوست ماری و پلنگی از موتیف های استفاده شده در برخی از لباسها بود؛ که در شلوارهای فاق بلند این موتیفها بسیار چشمگیر بودن.

مطالعه این مطالب هم پیشنهاد می شود: