هفته مد پاریس ۲۰۱۹

هفته مد پاریس در تاریخ ۲۳ سپتامبر ۲۰۱۹ شروع شد. پس از نیویورک، لندن، میلان نوبت به پاریس رسید! برندهایی که سرنوشت مد را در هر دهه تغییر می دادند و سابقه طولانی در صنعت مد و فشن دارند. این هفته مد با نمایش بیش از ۱۰۰ کالکشن  در تاریخ ۱ اکتبر ۲۰۱۹ به پایان رسید.

Dior

دیور باغ پر از گل و گیاه کاترین دیور (خواهر کوچکتر کریستن دیور) الهام بخش برای کالکشن بهار_تابستان ۲۰۲۰ دیور شد. کاترین یک فعال سیاسی در دوره‌ی جنگ جهانی دوم بود و به عنوان یک شخصیت اصلی در تاریخ Dior محسوب می‌شود. عطر میس دیور بر گرفته از نام مستعار کاترین است. این فشن شو در پیست اسب‌دوانی لانگشام پاریس با همکاری برنامه ریزان شهری و گیاه‌‌شناسان گروه Coloco اجرا شد. فضای این مجموعه در حین داشتن فضایی شاعرانه، مثل یک نمایشگاه گل و گیاه با هدف حفظ محیط زیست بود. در این مجموعه ۱۷۰ درخت با تگ “کاشت برای آینده” وجود داشت که بعد از نمایش، در مناطق مختلف پاریس کاشته می‌شدند. در راستای سیاست جدید دیور این کالکشن در هفته مد پاریس قابل بازیافت است و متریال آن بدون پلاستیک میباشد.

لباس های دیور لباس‌های این مجموعه با سیلوئت‌های کلاسیک Maria Grazia Chiuri ، طراح ارشد این برند، ارائه شد. مجموعه‌ای که از دل طبیعت می‌آمد، بیشتر رنگهایی خنثی را به خود اختصاص داده بود و در برخی از لباس‌ها، گیاهان باغ کاترین که منبع الهام بود، به شکل نقوش بر روی پارچه‌ها آمده بودند. اغلب متریالها لطیف و به شکل حریر بودند که روی بعضی از آنها طرح گل و گیاه، گلدوزی شده بود. البته از پارچه های ضخیم‌تر با پترن چهارخونه نیز استفاده شده بود. اکسسوری‌های این مجموعه مخصوصا کلاه‌هایش کاملا حس طبیعت و باغداری را القا میکردند. پترن تعدادی از لباسهای این کالکشن نیز فرم ابرو بادی داشت و راحتی را از نظر بصری در این مجموعه تکمیل می‌کرد. یک آیتم اصلی در این کالکشن پیراهن مردانه آبی رنگ بود که به همراه دامن پوشیده می‌شدند.

Ysl

ایو سن لارن بی‌شک یکی از زیباترین و چشمگیرترین اجراهای هفته مد پاریس نمایش کالکشن بهار_تابستان ۲۰۲۰ برند Saint Laurent در نزدیکی برج ایفل بود. Anthony Vaccarello، طراح این مجموعه، با هوشمندی تمام، صحنه‌ای باشکوه به وسیله چراغ‌های متحرک تدارک دیده بود. که صد البته این پر زرق و برقی صحنه نه تنها چیزی از زیبایی لباس‌ها کم نمی‌کرد بلکه با هدایت درست نورها مکمل فوق العاده‌ای برای این کالکشن بود. شروع این مجموعه با طرح‌های کلاسیک آنتونی مثل کت با شلوارک‌های کوتاه به همراه بوتهای بلند آغاز شد. سپس به آهستگی تم لباس ها عوض شد و به کالکشن Ballets Russes که ایوسن در سال ۱۹۷۶ طراحی کرده بود تغییر پیدا کرد. این بخش از مجموعه، حس لباس‌های بوهمین را به‌ همراه ظرافت  لباس‌های سبک فرانسوی به شکل تلفیقی، القا میکرد. ادای احترام به ایوسن، با کت و شلوارهای تاکسیدو به سبک اسموکینگ، با پارچه‌های لمه و براق کامل شد.

Stella McCartney

استلا مک کارتنی وگان فقط منتهی به رژیم گیاه خواری نیست بلکه یک سبک زندگی است؛ و آن دسته از افراد که این لایف استایل را انتخاب کرده‌اند قطع به یقین در صنعت مد طرفدار Stella McCartney  هستند. او مدتی است از پارچه‌هایی که با محیط زیست سازگاری دارند و قابل بازیافت هستند برای طراحی‌هایش استفاده میکند. این مجموعه نیز از این قوانین پیروی می‌کند و در صفحه اینستاگرام این برند اعلام شده این مجموعه پایدارترین کالکشن استلا است؛ بیش از ۷۵ درصد از مواد سازگار با محیط زیست هستند. سیلوئت این کالکشن از پیراهن‌هایی کاملا گشاد و راحت تشکیل شده بود. فرم دالبری در حاشیه پارچه بعضی از لباس ها باعث چرخش چشم در کل اثر می‌شد که از سادگی کار کم می‌کرد. یک آیتم اصلی دیگر در این مجموعه برشها و نوار دوزی‌های مثلثی شکل است که به فرم‌های مختلف اجرا شده بود؛ که همراه پارچه گل گلی بسیار چشمگیر بود.

Balmain

بالمن Olivier Rousteing طراح جوان آفریقایی است که نزدیک به یک دهه است به عنوان مدیر خلاق برند Balmain فعالیت می‌کند. او در این مجموعه رویکردش را تغییر داده است. در این مجموعه که در هفته مد پاریس به نمایش گذاشته شد خبری از دست دوزهای ظریف با پترن‌های ریز نبود. آیتم اصلی ابتدایی در این مجموعه فرم و اشکال هندسی بود که اغلب در رنگ‌های سیاه و سفید به نمایش در آمد. سپس موج دوم مدل‌ها با لباس‌هایی با پارچه راه راه وارد ران وی شدند. که برخی از این مدل‌ها شلوارهایی پوشیده بودند که یک طرف نداشت و به گفته‌ی خود الیور این شلوارها را تحت تاثیر گن‌های skims کیم کارداشیان طراحی کرده است. پترن خالدار که ترند تکراری بهار سال آینده است نیز در این مجموعه به چشم میخورد. در این کالکشن همچنین از رنگهای شارپ و متنوع و پارچه های پلیسه ساتن‌ و حریر استفاده شده بود.

Valentino

در هفته مد پاریس یک کالکشن با دو طیف متضاد آثار رونمایی شد. Pier Paolo Piccioli مدیر خلاق ولتینو که طرحهای کوتور او شناخته شده است، در مورد کالکشن اخیر خودش چنین نوشته است:

”من می خواستم روی یک آیتم جهانی کار کنم تا به ماهیت شکل و حجم برگردم. بنابراین من ایده‌هایم را روی پیراهن سفید پیاده کردم ، اما با حساسیت کارهای کوتور با آن رفتار کردم.”

دقیقا این گفته او را در ۱۲ اثر ابتدایی کالکشن، به زیبایی مشاهده میکنیم. ۱۲ مدل که در واقع از پیراهن بلند، شلوارک برمودا و دامن تشکیل شده اند. این درست لباس هایی است که در همه‌ی جای دنیا یافت می شود اما چاشنی ظرافت کوتور، این اثر را از یک لباس معمولی به یک اثر فوق العاده تبدیل کرده است. بخش دوم لباس ها، متشکل از پیراهن‌هایی بود که با چاپ طرح جنگل، رنگ هایی فوویستی حس جسورانه را القا میکرد.

Alexander McQueen

الکساندر مک کویین دیگر اکثر برندها به سمت مد پایدار رفته‌اند؛ حداقل در بیانیه‌ها و نوشته‌های کالکشن‌هایشان یا در مصاحبه‌هایشان چنین بیان میکنند. اما Sarah Burton مدیر خلاق برند مک کویین، بدون بیان این حرف در عمل، این تلاش را با تیم‌اش در هفته مد پاریس نشان داد. برتون برای پارچه کتان مورد نیازش به ایرلند شمالی رفت و یک شیوه سنتی را انتخاب کرد. فرایند به این صورت است که پارچه کتان بوسیله‌ی آفتاب سفید می شوند وسپس به نشاسته سیب زمینی آغشته می شوند و با دستگاه چوبی کوبیده می شوند. بخش چرمی لباس هایش را نیز از چرم گیاهی استفاده کرد و تورهای بکار رفته در این کالکشنش از تورهای مجموعه قبلی اش است. دست دوزی‌های لباس‌های طوسی این مجموعه را نیز گروهی از هنرجوهای Central Saint Martins  انجام داده‌اند. طیف رنگی این مجموعه، مشکی و سفید و تناژ خاکستری بود.  لباس های نا متقارن این مجموعه به شدت جذاب بودند.

Chanel

شنل در آخرین روز بارانی هفته مد پاریس Chanel  در  Grand Palais شانزلیزه، مجموعه‌ی ردی تو ور بهار۲۰۲۰ خودش را ارائه داد.  Virginie Viard برای اولین بار مسئولیت طراحی این کالکشن را بعد از Karl Lagerfeld بر عهده گرفت. نمای پشت بام  Rue Cambon با جزییاتش از لحاظ بصری به زیباتر جلوه کردن این کالکشن بسیار کمک کرده بود. به طور کلی امضای این برند تغییر نکرده بود و طرح پارچه های جدیدی متناسب با موضوع کالکشن به مجموعه اضافه شده بود.  نمایی که ممکن است شما از فضای شهری یک پشت ‌بام در پاریس داشته باشید، الهام بخش بر روی طرح پارچه برخی از لباسهای این مجموعه بود. حتی روشنایی پنجره‌ها در شب نیز در طرح پارچه برخی دیگر از لباس ها دیده می‌شد. دامن‌ها و لباس‌های لایه لایه را نمیتوان در این شو نادیده گرفت.و در آخر فشن شو شنل ، کمدین ۲۸ ساله فرانسوی، مری بنولیل ناگهان با پوششی شبیه لباسهای کوکو شنل بدون هماهنگی  به روی صحنه ران وی رفت. که جی‌جی حدید در نهایت، مقابل او ایستاد و او را به بک استیج هدایت کرد.

 

مطالعه این مطالب هم پیشنهاد می شود: