بررسی استایل الویس پریسلی پادشاه Rock n’ roll

استایل دهه ۷۰ میلادی الویس پریسلی

در هر دهه، هنرمندان، بازیگران و خوانندگان مشهور بر روی فرهنگ و شیوه‌ی زندگی مردم، به ویژه نوجوانان و جوانان، تاثیرگذار هستند. این افراد نه تنها در کشور خود، بلکه در اغلب کشورهای جهان محبوبیت دارند و نام و آوازه‌ی خود را به سایر نقاط دنیا به همراه می‌برند. فشن و مد، یکی از جنبه‌های فرهنگ هر کشور است که می‌تواند در هر دهه به دلایل مختلف تغییر کند. تاثیر استایل، طرز لباس پوشیدن، نحوه صحبت کردن و حتی شیوه‌ی زندگی افراد مشهور بر این جنبه‌ی فرهنگی نیز انکار ناپذیر است. در این مطلب قصد داریم استایل الویس پریسلی، ستاره‌ی بین‌المللی موسیقی، را معرفی کرده و تاثیر آن بر فشن و مد را بررسی کنیم.

استایل را ک اندر رول دهه 70

الویس پریسلی را بیشتر بشناسیم الویس هارون پریسلی از کودکی با گوش دادن به موسیقی زمان خود در می‌سی‌سی‌پی بزرگ شد. علاقه‌ی او به موسیقی به اندازه‌ای بود که حتی موسیقی انجیل کلیسا نیز او را تحت تاثیر قرار می‌داد. علاقه و استعداد او در این حرفه سبب شد تا بلافاصله پس از فارغ‌التحصیلی از دبیرستان، به سان‌رکورد (Sun Record) بپیوندد و تا سال ۱۹۵۶ به یک ستاره‌ی بین‌المللی تبدیل شود؛ خواننده‌ای که جهان تا قبل از آن نظیرش را ندیده بود.

الویس پریسلی

استایل الویس پریسلی

او موانع و مرزهای نژادی و اجتماعی را شکست و دوره ی جدید از فرهنگ پاپ آمریکایی را به وجود آورد. الویس پریسلی با عنوان «پادشاه راک اند رول» (Rock n’ roll)، به دلیل تأثیرگذاری در صنعت موسیقی و نقش‌های خاص وی در فیلم‌ها، به شهرت رسیده است. این شهرت او را به یکی از بزرگ‌ترین و برجسته‌تریت سمبل‌های فرهنگ پاپ مرد تبدیل کرده است. از آن جا که پریسلی سهمی عظیم در انقلاب راک اند رول داشت، حتی لباسی که او هنگام اجرای خود می‌پوشید و تا آن زمان هرگز دیده نشده بود، به یک سبک خاص تبدیل شد و هوادارانش را تحت تاثیر خود قرار داد.

علاوه بر نقش مهمی که الویس در تغییر چهره‌ی فرهنگ پاپ در قرن بیستم ایفا کرد، در بیش از سی فیلم موفق نیز نقش آفرینی کرده و جوایز بسیاری دریافت کرد.

فشن و موسیقی

استایل الویس پریسلی ممکن است برخی از افراد تصور کنند که الویس به دلیل جذابیت ظاهری و صدای خاص و البته به دلیل وجود یک مدیر برنامه ویژه به این شهرت جهانی رسید. اما در کنار این ویژگی‌ها نمی‌توان استعداد و تاثیرگذار بودن او را نادیده گرفت. استایل الویس پریسلی و جذابیت او به اندازه‌ای بود که وقتی روی صفحه تلویزیون ظاهر می‌شد، آنچنان جوانان را مجذوب می‌کرد که برخی والدین، فرزندان خود را از تماشای ویدئو‌های وی منع کرده و حتی برخی از رهبران سیاسی به او حسادت می‌کردند. به جرات می‌توان گفت علاوه بر انقلاب و تحولی که او در صنعت موسیقی به وجود آورد، استایل الویس پریسلی به ویژه لباس‌هایش نیز در سراسر دنیا مشهور شد و حتی این سبک پوشش و استایل خاص او بر موسیقی هم تاثیرات چشمگیری داشت. او با چهره‌ی جذاب خود توانست خیلی زود محبوبیت زیادی در بین مردم به دست آورد. علاوه بر این، الویس همیشه با مدل لباس خاص و مطابق مد روز خود نظر همه را جلب می‌کرد. پیراهن با یقه‌ی آمریکایی باز و به شکل عدد هفت، شلوار تنگ با پاچه‌ی گشاد، ژاکت چرمی و چکمه‌های گاوچرانی او را جذاب‌تر جلوه می‌داد.

الویس اولین بار این مدل لباس را با کت چرمی مشکی مطابق با شخصیت راک‌ اند رول خود در اجرای سال ۱۹۶۸ به تن کرد و بعد از آن نیز با این مدل لباس شناخته شد. رنگ‌بندی مدل لباس الویس (مانند ترکیب رنگ سیاه و صورتی)، رنگ‌هایی را که تا آن زمان پوشیدنشان برای مردها رایج نبود را نیز اعتبار بخشید.

یکی از بارزترین ویژگی‌های ظاهری در استایل الویس پریسلی مدل موی او بود؛‌ موی دو طرف و پشت سرش، صاف و کوتاه، و قسمت بالایی آن موج‌دار و رو به بالا بود. این مدل مو که به اسم مدل موی پمپادور (نام معشوقه‌ی لویی پانزدهم) مشهور بود، بعدها به نام مدل موی الویس شناخته می‌شد. خط ریش از دیگر مشخصه‌های استایل الویس پریسلی بود؛ خط ریش بلند، پر پشت و لنگر مانند او در نظر مردم بسیار جذاب می‌نمود و در آن زمان بسیار رایج شد.

الویس علاوه بر صدای فوق العاده و جادویی خود، با رقص خاص و حرکات موزون متناسب با ترانه‌هایش، همه را تحت تاثیر قرار می‌داد. این طور به نظر می‌رسد که او رقص خود به ویژه حرکات پاهایش را از سیاه پوستان الهام گرفته است. این حرکات و رقص ویژه نیز استایل الویس پریسلی را خاص می‌کرد و حتی روش در آغوش گرفتن گیتار او نیز به گونه‌ای خاص بود که کاملا تماشاگر را تحت تاثیر خود قرار می‌داد. تاثیر استایل الویس پریسلی در فشن و مد مد و فشن در دهه‌ی ۵۰ میلادی، بیش از هر چیز از صنعت سینما تاثیر می‌پذیرفت. از آنجا که در این دهه، بیشترین تفریح مردم تماشای فیلم بود، طراحان مد از مدل‌ لباس‌های ستاره‌های سینمایی الگو می‌گرفتند تا مورد توجه قرار بگیرند. کت چرم مشکی و تیشرت سفید مردانه از جمله لباس‌های الویس بود که مورد توجه آقایان قرار گرفت. بسیاری از جوانان و طرفدارهای الویس در آن دوره از مدل لباس پوشیدن او تقلید می‌کردند. آن‌ها حتی موهای خود را مانند الویس براق و فرق سرشان را کج می‌کردند تا شبیه او شوند. خاص بودن مدل لباس، مو و حتی خط ریش الویس، به شهرت جهانی رسید و نه تنها در دوران خود، بلکه در دهه‌های بعد از مرگ او نیز مورد تقلید بسیاری از مردم، به ویژه طرفداران او، قرار گرفت. لذا از زمان به شهرت رسیدن وی تا امروز می‌توان تاثیر استایل الویس پریسلی در فشن و مد را به وضوح دید. الویس پریسلی همانند یک انفجار عظیم در فشن و مد بود که فرهنگ عامه آمریکاییان را تحت تاثیر قرار داد. استایل الویس پریسلی همچنان الهام بهش بسیاری از استایلیست‌های آمریکایی است.

مطالعه این مطالب هم پیشنهاد می شود: