استایل گوتیک (گاتیک) چیست؟

امروز در این مطلب سعی داریم خرده فرهنگ گوتیک ( یا همان گاتیک Gothic ) را معرفی کنیم. سبک گاتیک صرفا یک استایل از پوشش نیست بلکه سبک مهمی از معماری و هنر است که از قرون وسطا تا هم اکنون رگ و ریشه هایش در دنیای غرب حضور داشته و دارد. سبک گوتیک در تمام زیر شاخه های هنر از ادبیات و موسیقی گرفته تا سینما شاخه ای پر طرفدارست و حوزه مد و فشن هم از آن استفاده های زیادی برده است.

استایل گوتیک تاریخچه ای کوتاه ولی غنی دارد. اولین ظهور این سبک در پوشش جوانان دهه هشتاد میلادی دیده شد. تعدادی از افراد علاقه مند به موزیک گوتیک راک گروه های موزیک معروفی مانند The Cure یا siouxsie and the banshees لباسهایی میپوشیدند که دقیقا مثل ادبیات و موسیقی مورد علاقه شان تاریک و سیاه بود. هرچند فقط چهل سال از تولد استایل گوتیک میگذره ولی این سبک از پوشش تغییرات بسیار زیادی داشته و خود به زیر شاخه های زیادی از جمله : romantic goth ، victorian goth و… تبدیل شده است که هرکدام قوانین و خصوصیات خود را دارا هستند.

همانطور که در عکسهای موجود در ادامه مطلب خواهید دید ، استایل گوتیک ظاهری نسبتا ترسناک دارد. رنگ غالب در اکثر لباسها سیاه است و استفاده های کمی از رنگهای پایه ای همچون سرخ ( یا جگری رنگ ) ، بادمجانی و طیف های این رنگها میشود. طرفداران این استایل به طور واضحی از آرایش های تند و غلیظی استفاده میکنند که خیلی مواقع خارج از عرف بوده و ظاهری متفاوت برایشان میسازد. در کنار اینها استفاده از وسایل و لباسهای آنتیک هم بسیار مرسوم است. باید به این هم اشاره کرد که رگ و ریشه های مشترک زیادی بین استایل گوتیک و پانک وجود دارد و هر دو از یکدیگر تاثیرات فراوانی میگیرند. رنگ موی محبوب بین گوتیک ها سیاه پر کلاغی است ولی از رنگ موهای یخی ، شرابی ، نارنجی و رنگهای فانتزی دیگر هم استقبال میکنند. مدل موهایی اغلب صاف و بلند که بعضی اوقات آنها را حجیم میکنند یا مدلهای عجیبی به آنها میدهند.

اما به سراغ آیتمهای پرطرفدار در این استایل میرویم. بسیاری از این آیتمها نشات گرفته شده از فرهنگ قرن هجدهم و نوزدهم اروپا هستند و در نسخه های خیلی اغراق آمیزتری حتی لباسهای دوران باروک هم بین گوتیکها محبوب است. سیلوئنت اکثر لباسها برای خانمها ، سیلوئت ساعت شنی بوده و از مدلهای کمر کرستی بسیار استفاده میشود. تور و گیپور بخش عمده ای از زیبایی بصری استایل گوتیک را شکل میدهد و چرم و مخمل هم بعد از آنها بسیار محبوبند. دستکشها و جورابهای خاص ، کلاههایی که کمی خارج از عرف هستند. در استایل گوتیک برای آقایان اغلب از کت های بسیار تنگ ، شلوارهای راسته و نسبتا جذب و کفش های چرمی و ترجیحا ساق دار استفاده میشود. هرچند باز هم به باید خاطر نشان کنیم که این سبک هم جای بسیار زیادی برای خلاقیت دارد و حتی میتوانید با پیراهن آستین گشاد و شلوار جین بیسیک و فقط با تنظیم استایل و رنگ ، یک پوشش گوتیک درست کنید.

شاید پرزرق و برق ترین بخش فرهنگ گوتیک ، بخصوص برای خانمها ، بخش اکسسوری و جواهر آلات باشد. از انواع پیرسینگ و هوپ تا دستبندهای قطور و سنگین ، گردنبندهای عصر ویکتوریایی یا کمی ترسناک ، انگشترهای زیاد و متنوع و … همه مواردی هستند که میتوانید در ساخت یک استایل گوتیک از آنها استفاده کنید.

صنعت مد از ابتدای ظهور گوتیک از این فرهنگ در طراحی و تولید خود الهام زیادی گرفته است. طراحان بزرگی همچون جان گالیانو ، ژان پل گوتیه ، یوجی یوماموتو و … در طراحی کلکسیون های بزرگ و معروف خود ، خرده فرهنگ گوتیک و دنیای اعجاب انگیزش را سوژه قرار داده و آثاری زیبا و به یاد ماندنی خلق کرده اند.

در پایان باید گفت که علاقه دارید دنیای جدید و متفاوتی را تجربه کنید ، خرده فرهنگ گوتیک با آغوش باز منتظر شماست. دنیایی که علاوه بر استایل زیبا ( و شاید کمی ترسناک !) ادبیات ، موسیقی ، سینما و … متفاوتی را به شما معرفی کرده و از شما آدم متفاوتی میسازد.

مطالعه این مطالب هم پیشنهاد می شود: