Louis Gabriel Nouchi، ویدیویی برای فشنشوی بهار و تابستان مردانه ۲۰۲۱ پاریس، ویدیویی منتشر کرد که در آن، بازیگرانی که در میان آنها برخی اعضای تیاتر فرانسه هم بودند بخشهایی از کتاب غریبه آلبر کامو را میخواندند. Nouchi میگوید که
“بسیاری از بازیگران بیکار شدهاند زیرا که تیاترها هنوز بسته هستند. ما نمیتوانیم تظاهر کنیم که هیچ اتفاقی نیفتاده است.”
او، زمان بسیار کمی برای اتمام کلکسیونش داشت و برخی از پارچههای مد نظرش را نتوانست تامین کند زیرا که هنوز برخی کارخانههای ایتالیایی فعالیت خود را آغاز نکردهاند. اما این ویدیو حدود ۲۵.۰۰۰ بار در یوتوب دیده شد و ۴۰۰ فالور به صفحه اینستاگرام برند نیز اضافه گردید که مشابه فشنشوهای فیزیکی و معمول بود.
فدراسیون اوت کوتور و مد فرانسه، اولین هفته مد دیجیتال را برگزار نمود که مورد استقبال کل صنعت واقع شد. این رویداد در میلان نیز ادامه خواهد داشت. دیجیتال شدن فشنشوها به طراحان و برندها این امکان را میدهد که داستانشان را به روش متفاوتی روایت کنند و بتوانند روح برند را بهتر مخابره نمایند. همچنین باعث میشود که برای دنیایی که رسانههای اجتماعی در آن فرمانروایی میکنند، آمادهتر باشند. این رویداد دیجیتال توانست ماموریت خود را انجام دهد و فشن را که در این شرایط ممکن بود به طور کامل فراموش شود، دوباره به سر خط خبرها برگرداند. برخی از ادیتورها و خریداران دپارتماناستورها نگران بودند که در رویداد دیجیتال، لباسها در مرحله دوم اهمیت قرار بگیرند.
اما به طور کلی، فعالان صنعت از این پلتفرم دیجیتال استقبال کردند زیرا که به طراحان جوان نیز فرصتی برای معرفی خود داد و محتوای ادیتوریال زیادی را در اختیار مجلات قرار گرفت. اندازهگیری اتفاقات و پیامدهایی که در رسانههای اجتماعی هم رخ میدهد، از اهمیت بالایی برخوردار است. هنوز دادههای کاملی از هفته مد پاریس در دست نیست ولی به نظر میرسد که خانههای مد بزرگ توانستهاند مخاطبان زیادی را جلب کنند. به عنوان مثال، ویدیوی لوییویتان به نام The Adventures of Zoooom with his friends by Virgil Abloh “ماجراهای زووم و دوستانش به روایت ویرجیل عبلُه” در طی کمتراز ۴ روز، ۲.۸ میلیون بار در یوتوب و ۱.۲ میلیون بار در اینستاگرام دیده شده است. در مقام مقایسه، هفته مد دیجیتال لندن ۱۶۶ هزار بار بازدید شده و ۶۱ هزار یونیک ویزیتور داشته است.
خلاقیت زیر تیغ محدودیت Loewe، پاسخی خلاقانه به محدودیتهای حال حاضر داد و تحسین صنعت را برانگیخت. مدیر خلاقیت برند، Nonathan Anderson، با M/M طراح گرفیک تیم شده و مفهومی به نام “Show in a box” یا “شو در جعبه” را طراحی نمودند که از کارهای مارسل دوشان الهام گرفته شده بود.
Loewe، کاری متفاوت انجام داد، این برند ۲۱۸۵ جعبه را برای فعالان صنعت مد ارسال کرد که تمام اطلاعات و جزییات مربوط به شو در آن جعبه وجود داشت: صحنه، موسیقی، نقوش، موارد مورد استفاده و خود Anderson در طی یک ویدیو، ایدهها و طرحها را توضیح میداد. Damien Paul، مدیر بخش مردانه MatchesFashion این ایده را “بسیار خلاقانه” توصیف کرد.
“این حعبه حس لامسه را درگیر میکرد، پر از اطلاعات در مورد کلکسیون بود و بیننده را نسبت به لباسها هیجانزده میکرد. آیا این هدف غایی فشنشوها نیست؟”
Ida Petersson، مدیر خرید مردانه و زنانه Browns معتقد است که
“Loewe یک سر و گردن بالاتر از بقیه برندها عمل کرد و نوآورانهتر بود و من شخصا بخش شخصیسازی شدهای که از طرف Jonathan در جعبه بود را بسیار دوست داشتم.”
سایر طراحان نیز خلاقیت زیادی از خود نشان دادند. مدیر خلاقیت برند Berluti، به نام Kris Van Assche میگوید که
“شما نمیتوانید در طی یک فشنشو، همه چیز را متوقف کرده و در مورد ایده خودتان توضیح دهید. این فرصتی بود که به واقع به مردم در مورد پیشینه کلکسیونها توضیح دهیم.”
البته، مشکل این مدل از نمایش این است که برندها برای به دست آوردن توجه مخاطبین و فعالان صنعت با هم میجنگند که این موضوع در شوهای فیزیکی و زنده حایز اهمیت نیست. اما به طور کلی، حال و هوای فشنشوها آرام بود. Rick Owens میگوید
“فشنشوی پر سر و صدا و فریبنده در این شرایط، نشانهای از کج سلیقگی است. ویدیوی من، آرام و ساکت و شخصی است که من را در حال پرو کردن لباسها در استودیو نشان میدهد. نوعی اصالت و تواضع در آن احساس میشود.”
مدل جدید پوشش خبری فصلی آرام موجب پوشش خبری آرام نیر میشود. فضایی که برای هفته مد مردانه پاریس در روزنامه فرانسوی Le Figaro تخصیص داده شده، تنها یک صفحه بود و در سالهای گذشته و هفتههای مد معمولی، این تعداد به ۶ صفحه میرسد. Helene Guillaume، سردبیر این روزنامه میگوید که
“ما نمیتوانیم برای یک فیلم کوتاه یک صفحه به نقد و بررسی بپردازیم. به خصوص که برای بهار و تابستان ۲۰۲۱ تعداد کمی کلکسیون ارایه شد.”
این فصل موقعیتی بود که صنعت مد روشهای جدید را امتحان کند. برخی اینفلونسرها به ایده چتهای دیجیتالی رسیدند که بتوانند در لحظه ویدیوها را نقد کنند. Monica de la Villardiere از اینکه نمیتوانست نظر خود در مورد شوها را با دوستانش در میان بگذارد، احساس ناراحتی میکرد و نوشته بود که
“چرا این بخش را هم به صورت دیجیتال بازسازی نکنیم تا همه بتوانند به آن پیوسته و نظرات یکدیگر را بخوانند؟”
پرادا بر اساس همین نظر او، از Monica درخواست که گزارشگر رسمی شوی این برند باشد. البته که همه برندها هم همه ایدههای خودشان را در ویدیو عرضه نمیکنند. لوییویتان از ۶ آگوست در یک تور فیزیکی از شانگهای شروع کرده و سپس به توکیو رفته و تا آخر سال به شهرهای دیگر خواهد رفت.