هفته مد نیویورک ۲۰۱۹

هفته مد نیویورک ۲۰۱۹-۲۰۲۰ هفته های مد یکی از رویدادهای هیجان انگیز در حوزه فشنه که سالانه دوبار در چهار پایتخت مد جهان یعنی ، نیویورک، لندن، میلان و فرانسه برای ارائه کالکشن های بهار-تابستان و پاییز-زمستان برگزار میشه. تولید کنندگان ، خریداران عمده، استایلیست ها، بازاریاب ها و کارآفرینان، همگی در این رویداد شرکت میکنن.

هفته مد یکی فرصت عالی است و اگر شما بتونین روزی کالکشن خود را در آن به نمایش بگذارید میتونین مطمئن بشین که تبدیل به یک آدم به قول خودمان خفن در صنعت مد و فشن شدید.

کالکشن هایی که در این هفته مد حضور داشتند:

TOM FORD

فورد عقیده داره هر کالکشن جدیدی، درواقع ادامه کالکشن قبلی خودشه و اگه نگاهی به لباس های بهاره دوره قبل این برند بیاندازید می تونین رد آن را در مجموعه جدید پاییزه فورد نیز مشاهده کنین. چیزی که فورد دیگر دنبالش نیست، برچسب پذیرفته شدن از سمت صنعته. در دنیای خودشه و توجه کمی به اطرافش داره و انگار برایش اصلا مهم نیست که در دنیا دارد چه اتفاقی رخ میده. این مجموعه، شامل شلوارهایی از جنس ساتن است که به شما کاملا حس راحتی و ریلکسی میده. بلوزهای ابریشمی و کت ها مخملی نرم . استراتژی فورد در طراحی این کالکشن پاییزه، مد نیرومند و قویه که بتونه به راحتی مشتریان لوکس خود را جذب کنه و تمام لباس های این کالکشن ثابت کرد که این چیزی است که مشتری می خواهد.

RALPH LAUREN

رالف لارن برای به نمایش درآوردن کلکسیون لباس های خوش دوخت و جذاب این فصل خود، فضای بوتیک را مانند کافه ای بازسازی کرد که در آن از حاضران نیز پذیرایی می شدن. در این کالکشن رالف از لباس های دریانوردی الهام گرفته بود و نتیجه اش لباس های زیبایی در رنگ های طلایی، سیاه و سفید شد که با جواهراتی از طلا و کمربند کامل شده بود. این کالکشن انقدر همه را تحت تاثیر خود قرار داد که بعد از اتمام آن همه این عقیده را داشتند که لارف دوباره مشتری های جوان را جذب خودش میکنه.

JASON WU

وو این کالکشن خود را در فضایی گالری مانند به نمایش درآورد و خودش گفته است که در طراحی این کالکشن تمام تمرکزش بر روی لباس بوده و نه چیز دیگری . این کالکشن الهام گرفته از نوعی گل وحشیه و می تونین رایحه این گل را در تک تک لباس ها احساس کنین. وو در این کالکشن تا آنجا که تونسته با گلبرگ ها بازی کرده . استفاده از آنها در حاشیه افقی لباس، گلبرگ های زاویه دارظریفی که بصورت عمودی از بالا تا پایین لباس شب ابریشمی را در بر گرفته اند  و در آخر هم گفته:

” من میخواستم این کالکشن به شدت فریبنده و سطح بالا باشه . شاید این ارزش گذاری مهمی نباشه ولی برای من فریبنده بودن، ارزش مهمی ست . “

THE ROW

راستش را بخواهید برند ROW چیز جدیدی را ارائه نداد. اما انتخاب پارچه ها، برش ها ودوخت ، همگی در کنار هم کالکشن این فصل اش را تبدیل به کالکشنی کرد که نمیتونید از آن را نادیده بگیرین. و البته نکته دیگری که همه به آن اشاره کردن، موسیقی بوده که حین کت واک در سالن پخش شده و انقدر با حس و حال لباس ها هماهنگ بوده است که همه را به وجد آورد. در این کالکشن بلوزهای مردانه اش یادآور دهه ۹۰ میلادی بود. لباس های چند لایه دکمه دار بلند ، شلوارهای مشکی و بوت هایی که تنها مخصوص ROW است.

CAROLINA HERRERA

” ما برند ساده ای نیستیم، سودجو هم نیستیم. ما فقط برند احساسی ای هستیم. ”

خب کارلین اول از همه این جمله را و بعد هم در ادامه درمورد علاقه اش به کالکشن های بهاره گفته. اما چرا؟  به دلیل انتخاب رنگ های کمی ” نامناسب” از نظر عموم برای کالکشن پاییزه اش مجبور شده همین اول کاری این حرف را بزند!  زرد، دقیقا زرد تاکسی ها و آبی نیلی  رنگ های اصلی این مجموعه بودند و البته نارنجی تندی که در بعضی از لباس ها بکار برده شده . دامن های بلند ، لباس های سفیدی که در اکثر کالکشن های کارلین حضور دارند، لباس های صورتی با رگه های نارنجی و کت های سیاهی که استایلی A – Line دارند همگی ویژگی هایی هستند که در این کالکشن میشه دید.

PHILLIP LIM

توی این دوره که هیچ چیز پایدار و استوار نیست، کاملا معلوم است که lim تمام تلاش اش را کرده تا لباس هایی را به ما نشان بده که حس پایداری و استحکام را کاملا در ما بوجود بیاره . کت و دامن ها، شلوارهایی با جیب های بزرگ در دوطرف، استفاده از کمربندهایی که روی هودی هایی محکم بسته شده  و تونیک های حلقه ای و پارچه هایی که بنظر کاملا محکم اند. پالت رنگی این کالکشن، خاکی، کرم ، ارتشی و توسی بوده و یک جاهایی هم از رنگ سبز و طرح گورخری استفاده شده.

ANNA SUI

در این کالکشن ، سویی از پوسترها و ستاره های اوایل دهه ۶۰ الهام گرفته  .کالکشن  حال و هوایی دیسکویی داره و یادآوره پارتی هاست. مدل ها همگی کلاه و یا کلاه گیس بر سر دارن. پیرهن های پفی، لباس های نوار دوزی شده و جوراب شلواری های براق . لباس هایی که همیشه مناسب پارتی اند و مهم نیست در چه دوره تاریخی آنها را می پوشید. بعضی از لباس ها نیز ترکیبی از بافتنی و ابریشم هستند که خب ترکیب جدیدی بود و توجه همه را به خود جلب کرد. دراین کالکشن انگار جشنی به پا بود که می توانست دنیای شما را تغییر بده.

MARC JACOBS

مارک معمولا در کالکشن های خود، بالای ۶۰ استایل را به نمایش در می آورد، اما اینبار تنها ۴۰ مدل را به نمایش درآورد که جای تعجب داشت. هر کدام از مدل ها ظاهری منحصر به فرد داشتند و اگر به شما نمی گفتند امکان نداشت فکر کنید این ها همگی مال یک کالکشن و یک طراح هستند. از سوییشرت های دخترانه با دامن بگیرید تا کت هایی که ما را به یاد سربازان می اندازد. و از هر نوع پارچه ی لوکسی که بگویید در آنها استفاده شده .

MARYAM NASIR ZADE

” انگار داستان های متفاوت را قطعه قطعه کنی و و بعد قطعه های بی ربط را بچسبانی به هم ”

این نقد شاید کمی بی رحمانه باشد اما واقعیت است! دامن های پلیسه با بالاتنه هایی که هیچ ربطی به هم ندارن. تونیک هایی با رنگ های نئونی و طرح های هنری و دامن ها و شلوار هایی که جنس و رنگ هایشان به هم نمیخورد و خیلی موارد دیگر. وقتی این مساله را به مریم نصیرزاده گفتند، در پاسخ گفته است :

” هر تکه از این لباس ها به نوبه ی خودشان در دسته لباس های نرمال جای میگیرد ( درسته ! ). چیزی که آنها را کمی عجیب کرده است، انتخاب در پارچه هایشان است. “

و البته در آخر هم گفته که من همیشه به دنبال متریال هایی هستم که جدید اند و البته خیلی هم سخت پیدا میشن.

OSCAR DE LA RENTA

این کالکشن آخر کمی برای ما آشنا تر ملموس تره چون که برای طراحی آن سراغ فرهنگ و هنر شرق و مسلمان رفتن و طرح ها تم هنرهای اسلامی  را دارند. استفاده از رنگ هایی مانند نارنجی و زرشکی و نقوشی که کاملا یادآور فرش ها و قالیچه های خودمان هستند. در این کالکشن بیشتر از کت ها استفاده شده است

مطالعه این مطالب هم پیشنهاد می شود: